Model Izvorno Slovensko
Kaj so Teritorialne kolektivne blagovne znamke?
Teritorialne kolektivne blagovne znamke predstavljajo edinstveno zasnovo v trženju in identifikaciji lokalnih visokokakovostnih izdelkov ter storitev.
Bistvo je v certificiranju, ki omogoča vzpostavitev kratkih dobavnih verig, povezovanje lokalnih pridelovalcev in potrošnikov ter zagotavljanje jasne istovetnosti, visoke kakovosti ter sledljivost izdelkov in storitev.
S tem pristopom ne spodbujamo le lokalnega gospodarstva, temveč tudi oblikujemo močno povezanost med različnimi nosilci sodobnega razvoja v regiji – od kmetov, gostincev, do ponudnikov doživetij. Teritorialne kolektivne blagovne znamke predstavljajo most, ki povezuje ponudnike z uporabniki, spodbujajo transparentnost in zaupanje v lokalno proizvedene certificirane izdelke ter storitve.
Pridobljeni certifikat TKBZ ima ključno vlogo pri ustvarjanju zaokroženih in prepoznavnih turističnih destinacij, saj omogoča enakomerno razporejanje prihodkov med deležniki turistične dejavnosti, spodbuja ustanavljanje partnerstev med turističnimi organizacijami in lokalnimi ponudniki ter zagotavlja celovito, preverljivo kakovost ponudbe.
Mreža teritorialnih kolektivnih blagovnih znamk
Mreža teritorialnih kolektivnih blagovnih znamk povezuje različne slovenske znamke v strukturirano in organizirano mrežo, ki pod eno skupno streho spodbuja medsebojno sodelovanje in povezovanje.
Ta koncept temelji na ideji, da se znamke ne obravnavajo kot ločene enote, ampak kot del večje, povezane skupnosti oz. mreže.
Ustanovitelji in koordinatorji Mreže TKBZ se povezujejo, sodelujejo in si prizadevajo, da se zgodbe, vrednosti in ponudba vsake posamezne znamke delijo ter promovirajo znotraj celotne skupnosti. Skozi to povezovanje Mreža teritorialnih kolektivnih blagovnih znamk ustvarja močnejši, bolj prepoznaven in učinkovitejši temelj za vse svoje člane.
Kaj je model Izvorno slovensko?
Model Izvorno slovensko predstavlja celovit pristop k razvoju lokalne in regionalne ponudbe s poudarkom na strategiji, kakovosti in avtentičnosti ter sledljivosti ponudbe. Govorimo o viziji, ki presega običajno turistično ponudbo, saj združuje skrbno načrtovanje in povezovanje lokalnih ponudnikov z namenom ustvarjanja edinstvenih, kakovostnih in trajnostnih turističnih izkušenj.
Ta pristop temelji na razumevanju ponudbe destinacije in na razvijanju jasnih ciljev za prihodnost, z namenom ustvariti resnično krožno gospodarstvo in prispevati k dvigu kakovosti življenja prebivalcev. Model Izvorno slovensko omogoča in združuje usposabljanja, strokovna svetovanja, inovativna trženja in celovita strokovna ocenjevanja izdelkov in storitev.Vse to izvajajo člani Akademije Izvorno slovensko s pomočjo koordinatorjev TKBZ.
Model zagotavlja, da je vsak izdelek ne le visokokakovosten, trajnostno in družbeno odgovorno opremljen, ampak tudi nosilec zgodbe in lokalnih ali regionalnih tradicij.
Razvijanje, uresničevanje in doseganje trajnostnih, družbeno in ekonomsko odgovornih ciljev so torej strateško pomembni koraki poslovnega modela Izvorno slovensko. Pomembno je spodbujanje kratkih dobavnih verig, opozarjanje o pomenu trajnostne embalaže, pridobivanje okoljskih nacionalnih in mednarodnih certifikatov ter nagrad.
Poslovni modeli ponudnikov prispevajo k zmanjševanju ogljičnega odtisa in ohranjanju zelenega DNK destinacij. Vsak ponudnik v mreži posamezne TKBZ, ravna etično sprejemljivo in razvojno vzdržno.To pomeni, da v procesu razvoja, izvedbe, promocije in prodaje predvideva ter zmanjšuje vse negativne posledice in neželene stranske učinke na ljudi in okolje.Tu se še posebej upošteva moralna odgovornost dejanj, ki se nanašajo na izdelke in storitve ter njihova trajnostna usmerjenost.
Razvoj in nadgradnja turističnih izdelkov in storitev je proces, ki z usposabljanjem, svetovanjem, ocenjevanjem in pravilnim managerskim vodenjem ter odzivom vseh deležnikov, prispeva k dolgoročni trajnostni in finančno uspešni destinaciji. Uspešni in povezani ponudniki izdelkov in storitev so najboljši pokazatelji finančno uspešnih in trajnostno usmerjenih destinacij, kar dokazujejo tudi pridobljeni certifikati
Kako deluje sistem certificiranja in kakšen je njegov pomen?
Sistem certificiranja ima ključno vlogo pri vzpostavljanju in ohranjanju kakovosti ter avtentičnosti ponudbe, označene s certifikati lokalnih znamk za izdelke in storitve.Vsaka znamka se vzpostavi skozi tesno sodelovanje z lokalno skupnostjo. Zato tudi zaokroža ponudbo pogosto podeželskih destinacij. Postopek vodijo člani Akademije Izvorno slovensko pod okriljem podjetja ProVITAL d.o.o. Na sestankih projektne in delovne skupine z možnim vključevanjem javnosti se določijo merila ocenjevanja, postavijo pravilniki in poslovniki ocenjevanja. Za vsako znamko se imenuje koordinator, ki je odgovoren za povezovanje ponudnikov in upravljanje vseh potrebnih birokratskih postopkov.
Merila za certificiranje se prilagajajo posebnostim vsake destinacije. To na primer pomeni, da se upošteva vpliv vegetacijskih pogojev in številčnost ponudnikov, kar se razlikuje od regije do regije.
Zaradi te prilagodljivosti merila resnično odražajo lokalno identiteto in druge posebnosti vsakega območja. Po drugi strani so merila skupna, vnaprej določena in jasna, zaradi česar je mogoče doseči natančno preverjanje in potrjevanje skladnosti z določenimi standardi kakovosti ter lokalnim poreklom. Pri pripravi posamezne poslovne dokumentacije TKBZ in izvajanju aktivnosti sodelujejo vsi deležniki: prebivalci, lokalne skupnosti, javni in zasebni zavodi, turistično gospodarstvo, obiskovalci idr.
Poslovnik za pridobitev pravice do uporabe certifikata znamke
Poslovnik sistema podeljevanja pravice za uporabo TKBZ je temeljni dokument Načrta razvoja podeljevanja pravice za uporabo certifikata TKBZ.
Z njim so določeni postopki in merila za pridobitev certifikata. Podrobno so opisane zahteve za kakovost, izvor gradiv, proizvodne procese in druge pomembne vidike, ki jih morajo izpolnjevati ponudniki, da pridobijo pravico za uporabo teritorialne kolektivne blagovne znamke.
Obširna dokumentacija omogoča transparentnost postopka in zagotavlja, da so vsi izdelki in storitve, ki nosijo oznako Teritorialne kolektivne blagovne znamke, resnično visoke kakovosti, estetskega videza, opremljeni z zgodbo, da so lokalnega izvora ter upoštevajo trajnostne, družbene in ekonomsko odgovorne vidike.
Sistem usposabljanja, svetovanja in ocenjevanja ponudbe
Sistem ocenjevanja pridelkov, izdelkov in storitev za pridobitev pravice za uporabo certifikata posamezne teritorialne kolektivne blagovne znamke temelji na natančno določenem in sledljivem postopku.
Ko upravitelj znamke objavi razpis, se ponudnik prijavi z izpolnjeno vlogo in prijavami produktov v ocenjevanje. Sledijo usposabljanje na delavnicah in svetovanje posameznim ponudnikom. Šele potem se izvede strokovno ocenjevanje, ki ga izvaja neodvisna strokovna komisija Akademije Izvorno slovensko.
Sestavljena je iz nepristranskih strokovnjakov, ki niso neposredno povezani s ponudniki, kar zagotavlja objektivnost in verodostojnost celotnega postopka. Če je ocenjevanje zaključeno s pozitivnim številom točk, člani AIS podelijo pravico za uporabo certifikata teritorialne kolektivne blagovne znamke.
Ponudnikom lahko predlagajo tudi nadgradnjo kakovosti izdelkov/storitev in njihove celostne grafične podobe.
Model Izvorno slovensko utemeljuje obsežna pisna in vizualna dokumentacija, vključno s pravilniki in podpravilniki, ki določajo merila ocenjevanja več kot 10 kategorij produktov.Ta merila zagotavljajo, da certificirani izdelki, storitve in ambasadorji ustrezajo visokim standardom kakovosti, ki jih zahteva model.
S tem pristopom sistem ocenjevanja teritorialnih kolektivnih blagovnih znamk zagotavlja transparentnost in zaupanje, kar je ključnega pomena za ohranjanje verodostojnosti znamk in zadovoljstvo potrošnikov.
Kako poteka ocenjevanje?
Ena ključnih nalog strokovnega ocenjevanja produktov je skrbno in objektivno ocenjevanje ter svetovanje članov Strokovne komisije, še posebej tistim ponudnikom, katerih izdelke je potrebno dopolniti.
Ob ocenjevanju poteka tudi profesionalno fotografiranje izdelkov in storitev. Ponudniki tako prejmejo kakovostne fotografije svojih izdelkov in kratke filme storitev, ki jih lahko uporabijo v svojih promocijskih in trženjskih gradivih.
Ta del celovitega pristopa zagotavlja dodano vrednost za ponudnike ter pripomore k večji prepoznavnosti in privlačnosti njihove certificirane ponudbe.
V primeru, da ponudniki ne izpolnjujejo meril ocenjevanja, sledi postopek svetovanja, ki je namenjen usmeritvi razvoja in izboljšanja izdelkov ponudnikov.
Ponudniki dobijo vrsto podpornih storitev, ki jim pomagajo izboljšati, razviti privlačne zgodbe in ustvariti učinkovito celostno grafično podobo.
Namen tega pristopa je zagotovitev potrebnega znanja vseh ponudnikov in seznanitev z orodji za doseganje in preseganje standardov, določenih s strokovnimi merili.
Predstavitev Akademije Izvorno slovensko
Akademija Izvorno slovensko, pod okriljem podjetja ProVITAL d.o.o., je izobraževalna platforma, ki skrbi za razvoj podeželja z usposabljanji, svetovanji, certificiranji in evalviranji certificirane ponudbe ponudnikov, ki pridobijo pravico do uporabe znaka teritorialne kolektivne blagovne znamke. Ti programi so namenjeni izboljšanju kakovosti ponudbe, spodbujanju inovacij in razvoju kreativnih novih izdelkov in storitev. Akademija se osredotoča k trajnostnemu razvoju in krepitvi lokalnih identitet.To je ključno za vsakega ponudnika, ki želi uspeti v vedno bolj dinamičnem in konkurenčnem turističnem okolju. Znanje in veščine se prenašajo na način, ki ne bogati le posameznika, temveč celotno Mrežo TKBZ, saj je cilj enoten: ohraniti in obogatiti to, kar je Izvorno slovensko.
Prof. dr. Janez Bogataj
Ideja za ustvaritev sistema teritorialnih kolektivnih blagovnih znamk se je v nekaj
letih razvila v pravo gibanje. Ni si jo »izmislila« neka agencija, ampak je nastala kot
posledica izmenjave različnih strokovnih pogledov, ki so privedli do temeljitega
načina certificiranja.To pomeni trden številčni sistem, podprt s pozitivnimi in tudi
negativnimi argumenti, predvsem tudi s spremljajočo dokumentacijo. Prav slednja
ne pomeni le velike odsotnosti v našem turizmu ampak tudi na drugih
gospodarskih in kulturnih področjih, ki so podvržena razvoju, predvsem
argumentiranemu načrtovanju. Zelo pomembno pri našem strokovnem delu je
zavedanje predmetnih opredelitev posameznih strok, ki so zastopane s člani in
članicami v Akademiji izvorno slovensko.To je velika »šola« tudi za slovenski
turizem nasploh, kjer še vedno prevladuje večdesetletna logika, da se pač vsi v
turizmu na vse spoznamo! Sicer je že Prešeren povedal, kako je s čevlji in
kopitarjem!
Doc. dr. Tanja Lešnik Štuhec
Nadgrajevanje modela Izvorno slovensko je skozi leta pripeljalo tudi do Akademije
Izvorno slovensko, mreže strokovnjakov, ki skrbijo za vzpostavljanje TKBZ s
certificirano ponudbo z lokalno dodano vrednostjo in Mreže TKBZ vzpostavljenih
po modelu Izvorno slovensko (MIS) s certificirano ponudbo v 14 turističnih
destinacijah s 77 občinami, kar pokriva 40 % ozemlja Slovenije. V letu 2012 smo se
nadejali, da bosta prvi TKBZ Bohinjsko in Okusi Rogle polnomočno zaživeli z mrežo
ponudnikov v petih letih. Po dvanajstih letih lahko ponosno gledamo v preteklost in
se veselimo prihodnosti, saj dobri temelji obljubljajo prosperiteto. Ključno je, da
bodo tudi v bodoče ponujene možnosti koriščenja javnih sredstev, s pomočjo
katerih je bila vzpostavljena glavnina znamk, pa tudi verjetnost, da bo certificirana
ponudba s TKBZ vedno bolj prepoznavna v Sloveniji in širšem prostoru. Za odlično
delo velja zahvala certificiranim inovativnim ponudnikom, koordinatorjemTKBZ
ter njihovim nadrejenim, ki so prepoznali pomen povezane visokokakovostne
destinacijske ponudbe ter mreži strokovnjakov, ki nenehno bdijo nad kakovostjo in
lokalno dodano vrednostjo označene ponudbe.
Ilona Stremecki, mag. mark. in prod.
Vzpostavljen sistem TKBZ po Modelu Izvorno slovensko predstavlja učinkovito
orodje za dvig kakovosti turistične ponudbe slovenskega podeželja.
Prednost turističnih destinacij, ki imajo uveden sistem podeljevanja pravice do
TKBZ se kaže v dvigu dodane vrednosti lokalne ponudbe in vodenih doživetij ter
vzpostavitvi sinergičnih učinkov med ponudniki, kar je pomemben gradnik
identitete lokalnega območja.
Članstvo v Akademiji Izvorno slovensko mi je v čast in ponos. Omogoča mi
spoznavanje lokalnih ponudnikov ter pristne ponudbe edinstvenih vodenih
doživetij, ki imajo pomembno vlogo v ponudbi posamičnih turističnih destinacij.
Veseli me, da lahko skupaj z ostalimi člani Akademije Izvorno slovensko delimo
svoja znanja in izkušnje ter tako s skupnimi močmi uresničujemo vizijo slovenskega
turizma.
Franci Jezeršek
Sodelovanje v mreži TKBZ MIS je velik privilegij in zadovoljstvo. Srečevanje s
ponudniki živilskih izdelkov in jedi, rokodelskih izdelkov ter gastronomskih
doživetij me bogati, saj imam priložnost spremljati smeri razvoja na teh področjih
stroke in s ponudniki izmenjati mnenja.
Sodelovanje s člani Akademije Izvorno slovensko mi je v veselje, saj s strokovnjaki
različnih področij svetujemo znanja in izkušenj željnim ustvarjalcem. Certificiranje
izdelkov in storitev na podeželju in v urbanih sredinah pomeni za slovenski turizem
kažipot razvoja. Ponudba izdelkov in storitev se je v času, odkar poteka
certificiranje, zelo izboljšala. Ponudniki opuščajo slabše ocenjene izdelke in storitve
ter upoštevajo navodila pri nadgradnji. Certificirani izdelki so kakovostni,
predstavljeni v primerni embalaži in opremljeni z zgodbami. Ponudba se izboljšuje,
večja je dodana vrednost, turizem v destinacijah z vzpostavljeno TKBZ po MIS
dobivajo nov zagon.
Viš. pred. mag. Marlena Skvarča
V množici pridelkov in živilskih izdelkov je vse bolj pomembno poiskati tiste,
ki se odlikujejo v kakovosti, nam ugajajo, so lokalnega izvora, trajnostno pakirani
in zdravju prijazni. Pri certificiranih teritorialnih kolektivnih blagovnih znamkah se
je pokazala potreba, da je dejanska kakovost potrjena na osnovi strokovnega
senzoričnega ocenjevanja, seveda v povezavi z izvorom in celostno podobo,
če želimo doseči celovito kakovost. Obenem so vplivale na pestrost ponudbe.
Ugotavljamo, da se po eni strani ohranjajo tradicionalni živilski izdelki, po
drugi nastajajo tudi novi, izvirnejši. Ne glede na regijo, mestno ali podeželsko
okolje, široko paleto izdelkov, smo ocenjevalci živilskih izdelkov skupaj s
proizvajalci zaznali, da je potrebno strokovno prepoznati in doseči
dejansko kakovost.
Izr. prof. dr. Kaja Pogačar
Certificiranje nastanitvenih kapacitet ima velik pomen za razvoj turizma na
podeželju in v urbanih destinacijah v Sloveniji, saj potrjuje, da nastanitvene enote
(npr. hoteli, gostišča, apartmaji, domačije ...) izpolnjujejo določene standarde in
kriterije kakovosti, ki lahko prinesejo številne pozitivne učinke na različnih ravneh.
Zagotavljanje kakovosti storitev pripomore k večjemu zadovoljstvu gostov ter krepi
ugled destinacije. Certificiranje spodbuja konkurenčnost na turističnem trgu, kot
tudi razvoj trajnostnega turizma z odgovornostjo do okolja in lokalne skupnosti.
Spodbuja sodelovanje z lokalnimi ponudniki in proizvajalci, kar koristi lokalnemu
gospodarstvu in pripomore k razvoju skupnosti ter privablja nove investicije.V
Sloveniji je tak pristop na področju nastanitvenih kapacitet še kako potreben in
pomemben, saj smo v preteklosti prevečkrat iskali bližnjice in obenem zapostavljali
lastno kulturno identiteto. Osebno čutim odgovornost, da lahko v okviru
certificiranja pripomorem k dolgoročno bolj pristni arhitekturni izkušnji in krepitvi
slovenske kulturne identitete.
Merila za ocenjevanje
Merila za ocenjevanje kategorij teritorialnih kolektivnih blagovnih znamk, vzpostavljenih po modelu Izvorno slovensko, temeljijo na visokih standardih kakovosti in lokalnem izvoru vseh izdelkov. Postopek je razdeljen na več ravni, kar omogoča celovit in postopen pristop k zagotavljanju kakovosti in avtentičnosti.
PRVA RAVEN:
V prvem letu se vzpostavi tri verige ponudnikov in ocenjuje pridelke in živilske izdelke, rokodelske izdelke ter izdelke sodobnega oblikovanja ter jedi in pijače postrežene na gostinski način. Ocenjevanje temelji na izvoru gradiv in živil, trajnostnih praksah, kratkih dobavnih verigah in estetskih ter uporabnih vrednostih izdelkov. Ob koncu prve faze se ocenjuje jedi in pijače iz certificiranih živil, postrežene na certificiranem drobnem gostinskem inventarju.
DRUGA RAVEN:
Proces druge ravni traja od dveh do tri leta in vključuje ocenjevanje storitev, kot so nastanitvene kapacitete, gastronomske in druge prireditve ter butična vodena doživetja. Pri tem so ključni pomen storitve, ki vključujejo predhodno certificirano lokalno ponudbo. Poudarki so na uporabi lokalnih gradiv in živil, vključevanju jedi in pijač iz lokalne (regionalne) gastronomske piramide, na trajnostnih praksah in povezovanju z lokalnim okoljem.
TRETJA RAVEN:
Po vzpostavitvi kakovostne lokalne ponudbe v turistični destinaciji sledi ocena ambasadorjev TKBZ.To so, na primer, lahko odlični gostinski ponudniki, ki imajo naziv Hiša gastronomije, vinarji in vinske kleti z nazivom Hiša vina, živilski predelovalni obrati ali Hiše okusov idr.
ČETRTA RAVEN:
Zasnovana je z namenom, da različna prodajna mesta ponujajo celotno paleto izdelkov posameznih ali več blagovnih znamk. Cilj je vzpostaviti informacijske, predstavitvene in prodajne centre na vsaki destinaciji s TKBZ. Oblikovane in zagotovljene morajo biti personalizirane pokušnje, vodena doživetja po meri ciljnih skupin, nakup certificirane ponudbe izdelkov s TKBZ in promocijske aktivnosti, ki pritegnejo obiskovalce k obisku ponudnikov.
PETA RAVEN:
Na tej ravni se postavlja razvoj lokalne certificirane ponudbe s pomočjo sistemov usposabljanja, svetovanja, ocenjevanja in spremljanja istovrstnih ponudnikov, povezanih v verige. Vse omenjene razvojne ravni so med seboj tesno povezane in tvorijo večletni proces gradnje kakovostne ponudbe, označene z blagovnimi znamkami. S skrbno načrtovanimi koraki v tem procesu lahko vsaka raven prispeva k skupnemu cilju, ki je v ustvarjanju močnih, transparentnih in prepoznavnih blagovnih znamk, delujočih v turističnih destinacijah.Tak celovit pristop zagotavlja, da se certificirani izdelki in storitve dolgoročno uspešno tržijo ter prodajajo.
Pomen oblikovanja in vizualne podobe certificiranih izdelkov in storitev
V procesu strokovnega vrednotenja in ocenjevanja, ki se uporablja v sistemu pridobivanja pravice za uporabo certifikata teritorialne kolektivne blagovne znamke, ima vizualna podoba izdelkov ali storitev pomembno vlogo. Poleg uporabnosti in kakovosti sta estetska podoba in celovit videz izdelka oz. promocijskega materiala storitve ključna za uspešno predstavitev in trženje. Grafična podoba je povezana z zgodbo, ki jo izdelek pripoveduje, z lokalnimi kulturnimi elementi in kulturno dediščino destinacije.
Ta vidik ocenjevanja spodbuja ponudnike, da razmišljajo ne samo o kakovosti in avtentičnosti svojih izdelkov, ampak tudi o tem, kako jih vizualno predstaviti trgu in kupcem.
V ocenjevanja so zato vključena merila o vizualni podobi izdelkov in njihovih embalažah. Strokovna Komisija preverja besedila zgodb v slovenskem in angleškem jeziku.Tak pristop pomaga graditi in utrjevati kakovost ter prispeva k razvoju celotne destinacije. Podoba izdelka ali storitve postaja integralni del njihove vrednosti in prispeva k celostnemu vtisu, ki ga ustvarjata na trgu.
Kaj pridobi ponudnik z vključitvijo v Mrežo teritorialnih kolektivnih blagovnih znamk?
Vključitev v katerokoli znamko Mreže teritorialnih kolektivnih blagovnih znamk prinaša ponudnikom številne prednosti. Ko posamezni ponudnik pridobi pravico za uporabo certifikata TKBZ, se zaveže, da bo svoje izdelke in storitve označil z znakom certifikata, ki označuje najvišjo lokalno / regionalno kakovost. Kot predstavnik destinacje bo tako promoviral ponudbo celotne destinacije. Pridobljeni certifikati dvigujejo vrednost in ugled ponudbe izdelkov in storitev, ponudniki pa postanejo del aktivne in dinamične Mreže TKBZ. V njej lahko redno sodelujejo na srečanjih in izmenjujejo ideje.V skupnosti se krepijo medsebojna sodelovanja, ki vodijo do kratkih dobavnih verig, spodbujanja inovativnosti in kreativnosti ter odpiranja vrat za nove poslovne priložnosti. Ponudnikom je z vključitvijo v Mrežo posamezne TKBZ omogočeno, da pridobijo informacije iz njihove stroke in sledijo svetovnim težnjam. Kot predstavniki najvišje lokalne/regionalne kakovosti destinacije so predstavljeni na spletnih straneh, drugih načinih promocije ter gradivih, ki so večinoma prevedeni v angleščino ali v več tujih jezikov.To pomeni promocijo tudi na svetovnem turističnem trgu.